2009.05.21. 21:32 Benece
Én komolyan mondom nagyon durva - AnitMártix...szerintem legondolkodtató
Ja végig kell nézni mert a legvégén derül ki kisbetűkkel, hogy kié a film::)
1 komment
2009.05.21. 19:26 KissJuhászBéla
GreatBates és spanjaik
Amindenit de rég néztem az oldalt és miket találtam:P
1 komment
2009.05.20. 17:07 KissJuhászBéla
Ma rájöttem, hogy hosszúhétvége jön:)(benéztem mert jövőhéten:D)
De attól még él az ajánlat, de ahogy elnézem senki sem tolakodik:(
Közben beszéltem Mirivel, szabadnapos szombattól keddig......
A hétvégi progi pécsett:
Pénteken Kezdet Phiai lemezbemutató..............
Szombaton Lord of the Lines Gördeszkaversenya sétatéren, CoC részvétel, Indul a bajnokszponzorált Macsu Ferenc is:) Este biztos lesz valami mulaccság
Vasárnap laza fürdőzés Orrfűn heverészés és sajtostelfölös lángos ebédre magnummal
Hétfőn meg lazítás sétálgatás majd hazamenés............................
Akinek lenne kedve jönni az mielőbb jelezze, mert jeleznem kell a lentieknek hányan megyek. Ketten-hárman elférünk Mirinél ha többen megyünk akkor hostel, a benya 10 ropi odavissza mászkálással, a múltkor nem sikerült elköltenem egy tízest, úgy hogy éttermeztem, ittam meg minden.........................szóval aki nemtudja mit csináljon a hosszú hétvégén annak ezt az alternatívát ajánlanám, ha legalább egy ember társul akkor lemegyek, ha nem, akkor lehet megint egyedül leszek kénytelen utazni.........vagy nghlsfgkdgrrzzzz :) (corrected by okko)
9 komment
2009.05.19. 11:39 CsegeJani
olvasni való
http://szakitshabirsz.blog.hu/2009/05/19/van_egy_kis_nazi_beutese?fullcommentlist#comments
és hozzá egy kis zenei kontraszt
Jó szorakozásat:)!
Szólj hozzá!
2009.05.19. 11:00 CsegeJani
Gilrs And Mathematics Május 30!!!!!!
Viszont a jegyek elővételben vannak csak, és amúgy is másnap a van a sülinapom szóval jó lenne ha mindenki jönne:DDD
Jah és csak 150 hely van!!!!
23 komment
2009.05.18. 20:45 KissJuhászBéla
Esti Reggae /selector KJB/
a francia:
a lengyel:
a finn:
Ezt a klipp miatt is:
Fantan Mojah:
Ezt meg azért, mert a nyáron legalább egy ilyen hangulatú koncertre szeretnék eljutni;)
Szólj hozzá!
2009.05.18. 15:03 hülye járások minisztériuma
Tehát: hangfal maximum hangerőn, fej előre hátra ütemesen mozog, és egy óriási "MINDEN PARASZT BEKAPHATJA! RÁKNROL" kiáltással indulhat a szám!
Szólj hozzá!
2009.05.18. 13:48 CsegeJani
Gyártástrend címlap:)
Csúcstechnológia Magyarországon: így tervezték Besenyei Péter új repülőgépét (képek!)
Corvus Racer 540
Optimális CAD rendszer megtalálása
A Corvus Aircraft által készített első repülőgép a 2005-ben bemutatott Corvus Corone Mk I típus volt. E modell fejlesztése leginkább hagyományos tervezési és gyártási eszközökkel valósult meg, közel 40 ezer munkaórába, négy évbe telt, míg a repülőgép a levegőbe emelkedhetett. A típus kifejlesztése során szembesültek azzal a ténnyel, hogy a 2D-alapú rendszerek felett eljárt az idő, ezért 2004 év végén átváltottak az első 3D-s CAD alkalmazásra. A fejlesztő akkori igényei között szerepelt a parametrikus modellezés, a könnyű kezelhetőség lehetősége. Rövidesen Európában, majd később világviszonylatban is komoly érdeklődés mutatkozott a gépük iránt. A felgyorsult piaci verseny, a vásárlók igényei és az addig szerzett tapasztalatok tették szükségessé az alap repülőgéptípus áttervezését, és az UL (Ultra Light Aircraft, ultrakönnyű repülőgép, maximális felszállótömeg 472,5 kg), LSA (Light Sport Aircraft, könnyű sportrepülőgép, maximális felszállótömeg 600 kg) és VLA (Very Light Aircraft, könnyű repülőgép, maximális felszállótömeg 750 kg) repülőgéposztályokban történő megfeleltetését. A 2006 elején elindított sorozatgyártás és az ezzel párhuzamosan történő további típusfejlesztés CAE tevékenységre épül, amelynek része a CAD/FEA/CAM szimultán tervezés. Az eltelt évek alatt több tervezőrendszert is bevezetettek az egyes fejlesztési projektek keretén belül, speciális repülőipari szoftverek alkalmazásával együtt.
Besenyei Péter a San Diego-i versenyen (Fotó: Bob Martin/Red Bull Air Race - AP Images)
Az általánosan alkalmazott szoftverek közül a Solid Edge V20 teljes mértékben eleget tett a tervezői igényeknek. Ennél a rendszernél tapasztalták az üzembiztos működést, a gyors algoritmusokat és a rugalmasságot. A tanulás folyamatát nagymértékben elősegítette, hogy a kezelő- és a súgófelület is – a „magyarított” CAD rendszerek között kiemelkedő minőségben – magyar nyelven állt rendelkezésre. A megújult Solid Edge verzió, az ST pedig olyan lehetőséget nyújt, amely lehetővé tette, hogy egy teljesen új repülőgéptípust közel hét hónap alatt kifejlesszenek és legyártsanak. A 20-as verziónál felsorolt előnyökön túl a rendszer legnagyobb pozitívuma, hogy modelltörténettől független, így az importált alkatrészek terveit is könnyen módosítani lehet. Az ST használatával nincs tervezői korlát az alkatrész módosítása során, nem problematikus a változtatás, és nem szükséges a már meglévő vagy régebbi elemek újratervezése összeállítási szinten sem. A Corvus Aircrafthoz hasonló közepes méretű vállalkozás számára a Solid Edge ST kielégítő, mert gyors, rugalmas, produktív a nagy összeállítások során, folyamatalapú alkalmazásokat támogat, páratlan együttműködési képességeket mutat az importált geometriák kezelése során, és ami a legfontosabb, üzembiztos.
A szinkronmodellezés előnyei
A repülőgép tervezésének kezdetekor a Solid Edge ST és az abban megtalálható szinkronmodellezési technológia nagyon új volt, ezért bizonyos elemek a Solid Edge V20-szal és az ST hagyományos modellezési eszközeivel készültek el. Az új alapokra fektetett modellezési elv alkalmazási előnyeinek átlátásával világossá vált a nem vázlatalapú modellépítés egyik legfőbb előnye, hogy az importált (más CAD rendszerből beolvasott) elemek is igen könnyedén módosíthatók és formálhatók Solid Edge tervezői munkakörnyezetben. Azt tapasztalták, hogy a szinkronmodellezési eszközzel létrehozott alkatrészek tervezési és felépítési ideje akár 50-60 százalékkal csökken egy hagyományos vázlatalapú CAD rendszerrel szemben. E technológia alkalmazásával elegendő a modell felépítése során méretek nélküli vázlatból generált bázis-alaksajátosság, majd erre építve a bővített és további gyártási alaksajátosságok létrehozása. A geometriailag felépített, de alakilag és a funkcionalitás szempontjából félkész alkatrész a méret- és felületkényszerekkel gyorsan készre alakítható, majd ezt követően már vázlat nélküli felületként módosítható. A kiinduló vázlatok olyannyira szükségtelenek, hogy azok a modelltörténetben nem is szerepelnek.
Csűrőcsatlakozási forgási csomópont a szárnyon
A furat pozíciója egyszerűen megváltoztatható a „kormánykerék” segítségével
A bekötés változtatása nem a vázlatból történik, hanem a felület mozgatásával, egyszerűen és rugalmasan
A törzsrács funkciója többszörösen összetett, és szilárdsági szempontból a legkritikusabb elem. A csatlakozó csomópontokban ébrednek a koncentrált nyíróerők, példaként a szárny bekötési pontjában – kritikus terhelés esetén – F=61 000 N nyíróerő lép fel oldalanként. A rácshoz kapcsolódik minden elem: a szárny, a vezérsíkok, a futóművek, a motor, és ebben kerül elhelyezésre az üzemanyagrendszer, a műszerek, a mozgatórudazatok és a pilóta. A repülőgép fő szerkezeti elemének Solid Edge ST rendszerben készített CAD modellje az <5> ábrán látható. A modellezés a tartószerkezet alkalmazás segítségével történt.
Törzsrács Solid Edge-ben készült modellje
A törzs tervezésének alapdrótvázmodellje
Csővég-kialakítás
A rács tervezése úgynevezett párhuzamos vagy szaknyelven szimultán eljárással történt, a tervezéssel együtt a szilárdsági méretezés és ellenőrzés is folyamatban volt. A Solid Edge ST rugalmasságát kihasználva és a numerikus szilárdsági kalkulációkat alapul véve több rácselrendezést is készítettek. Ezeket külön-külön, egymástól független végeselem-analízises (FEA) alkalmazásokban vizsgálták. Az alkalmazott főrendszer a Femap volt.
A törzs Solid Edge-ben tervezett CAD modellje
A szimultán tervezés legnagyobb előnye, hogy egy létrehozott modell több mindenre is alkalmas, azon egyszerre több vizsgálat is elvégezhető. Felületmodellezéssel hozták létre az áramvonalazott elemeket. Ezt követően azokat áramlástani vizsgálatoknak vetették alá az optimális forma kialakításához. Az aerodinamikai elemzések a szilárdsági számításokhoz felhasználható nyomás- és erőeloszlásokat adtak.
A Solid Edge ST rendszerben egyszerűen készíthetők a már meg lévő felületekből szerszámok. Az osztógörbe és osztófelület, illetve a szétvágás parancsok alkalmazása rendkívül meggyorsítja a szerszámtervezés folyamatát, végül pedig a felületből egyszerűen rendelkezésre állt a vastagsággal rendelkező formatest. A rendszernek ezt a képességét használták ki a kompozitelemek formasablonjainak tervezésénél. A munkafázis e részében felvetődött, hogy negatív formaüreget készítsenek-e, amely a marási munkálatokat követően azonnal kész szerszámot eredményez, vagy pozitív ősmagokból alakítsák majd ki a szerszámokat. Néhány negatív próbasablon megmunkálását követően bebizonyosodott, hogy a tervezett CAD/CAM modell és a mart üreg közel 0,5-1 mm-es pontossággal követik egymást. Ebből adódóan minden szerkezeti elem negatív gyártósablonja készült el, kivéve a motorburkolatot, mert a tervezés korai szakaszában még nem volt információ a motor pontos típusáról. Két lehetséges hajtómű jöhetett számításba, amelyek mérete a boxer elrendezésből adódóan különböző, ettől pedig a motorburkolat mérete függött, amelyet így nem tudtak virtuálisan megtervezni. Ez később kézzel került kialakításra a pozitív magra építéssel, habból.
A jobb féltörzs pozitív magja Solid Edge-ben előkészítve a szerszámgyártáshoz, technológiai oldalperemezésekkel
A két mart félből összeillesztett törzs pozitív ősmintája a gyártócsarnokban
Vízszintes vezérsík negatív formaüregmodellje
A vízszintes vezérsík gyártása a mart negatív formasablonban
A fejlesztés során a legnagyobb kihívást a repülőgép egyes szerkezeti elemeinek szilárdsági bevizsgálása jelentette. Mivel nagy terhelhetőségű dinamikus műrepülőgép sárkányszerkezetét kellett megalkotni, már a normál megengedett (úgynevezett limit-) terhelések értékei is igen magasra adódtak. Az engedélyezett üzemeltetési terhelési többes +12g és -12g, a szilárdsági méretezési tartomány pedig az előírások értelmében átlagosan 1,5, bizonyos szerkezeti elemekre azonban 1,875 biztonsági tényezőkkel került kiszámításra. Ebből adódóan a sárkány szerkezeti elemeknek 18g vagy 22,5g túlterhelési érték mellett is biztosítania kell a kívánt szilárdságot. Az aerodinamikai és repülésmechanikai számításokból ébredő légerőkkel végezték el a szilárdsági méretezést, és földi körülmények közötti szimulált működtetéssel kellett bevizsgálni a szerkezetet. A kalkulált értékeket több soron egymástól függetlenül ellenőrizték.
A szilárdsági bevizsgálás gondos megtervezéséhez szintén a Solid Edge ST tervezőrendszert használták. Egy már meglévő, egyedi statikus és fárasztókísérletekhez épített pneumatikus terhelőpad átalakítását kellett elvégezni. Az alapvető problémát az jelentette, hogy a működtetőhengerek terhelőerő-kifejtése nem volt elegendő ahhoz, hogy közvetlenül a profil 25-30 százaléka környékén a valós körülmények között fellépő légerőeloszlást szimulálhassák. A szerkezet átalakítása mellett döntöttek, és egy karáttétes rendszeren keresztül csatlakoztatták a terhelőelemeket. Az Solid Edge ST e tervezési szakaszban is bizonyította képességét, a nagy összeállítások alatt sem akadt, túlzottan nem növekedett a fájl mérete, és a számítások algoritmusai is megfelelő gyorsasággal lezajlottak. A terhelőpadot igyekeztek a legapróbb részletességig kidolgozni, így azokra rákerültek a hegesztési varratok, a bekötési csomópontok és a kötőelemek nagy része is.
A rendszer igazi próbatételére akkor került sor, amikor a terhelőpad-összeállításba a repülőgép modelljét kellett pozicionálni, és a hengerek mozgásanalízisét lefuttatni. Ekkor került kihasználásra a Solid Edge ST egyedülálló képessége: az elemek aktív-inaktív alkalmazása. Az inaktív állapotban levő alkatrészek csak megjelenítéshez szükséges információkat tartalmaztak a memóriában, még az aktív részek (jelen esetben hengerek és mozgatókarok) a fizikai tulajdonságokat is hordozták, így azokon a szimulációk elvégezhetők voltak.
A legapróbb részletek kidolgozása az összeállításban: hegesztési varratok és kötőelemek
A Corvus Racer 540 szilárdsági bevizsgálása előkészítésének tervezése Solid Edge ST-vel
A fenti ábrán látható összeállításba közel 3000 alkatrészt építettek be (ebből csak maga a motor közel 1000 darab), az egész összeállításfájl mérete 321 MB volt, de nem tapasztalták a rendszer bármiféle rendellenes működését. A nagyítás és forgatás parancsok alkalmazásakor is úgy viselkedett a Solid Edge ST, mintha egy önálló alkatrész tervezésén dolgoztak volna.
A Corvus Racer 540 szerkezete szilárdsági bevizsgáláskor
A Corvus Racer 540 erőforrása, a Lycoming IO-540 MT-3 propellerrel szerelve (350 lóerő)
(okl. gépészmérnök, Corvus Aircraft Kft. tervező- és szerkezeti mérnök, ZMNE RLI repülőműszaki tudományok PhD-hallgató)
2 komment
2009.05.18. 11:39 Bölönc
itt a honlap embrio vagy inkább csak zigóta
de véleményeiteket kérnénk szépen....sőt mi több javaslatokat és linkeket is...
Szólj hozzá!
2009.05.17. 21:53 CsegeJani
Grls&Mthmtcs: "party like it's '95"

Csak mi hallgattuk azokat a zenéket, senki sem értette, miért jár vissza hétről hétre ugyanaz a társaság ugyanazokra a helyekre, mi pedig elkaptunk egy hullámot, és szörföltünk rajta '95 nyarán: Gang Starr, Dimitri from Paris, Mc Solaar, drumandbass és deep house szólt az Underground kávézóban, a Garage caféban és a végnapjait élő FMK-ban. Aztán vége lett: egyszerre furcsa alakok jelentek meg a bulikon, akik a táncolók közé dobták az üres korsókat, kötekedtek és zenét kértek a dj-től. A G&M kollektíva újrateremtette a régi feelinget. Ha-ha! Rabja Ön saját letűnt emlékeinek? Reméljük, nem: vegye fel a ritmust egy decemberi bulin elhangzott exkluzív mix-el Dyed Soundorom-tól!
Utolsó kommentek