SAJTÓKÖZLEMÉNY
Április 22-én, kedden nyitottuk meg Eerie T, mexikói street-artista kiállítását, lasd. Megnyitó képekEerie T 1984-ben született, 14 éves kora óta felváltva él Mexikóban és Magyarországon, 15 évesen kezdett street-arttal foglalkozni. Munkái nagyjából a személyes választásainkból és annak – önpercepciónkra és a külvilágra gyakorolt – hatásaiból adódó kérdésekre koncentrálnak.
Az eredetileg graffitisként működő Eerie kifejlesztett egy sor szimbólumot, amellyel megkísérli megérteni és tisztázni az egymás között és az erősen átpolitizált világgal szemben fennálló erőviszonyokat.
Célja pillanatnyi pszichikai távolság teremtése, eszközei pedig a tükörírás, nyelvkeverés, ikonikus szimbólumok használata, mint lánc, kalitka, kulcs, lakat, szárny, illetve saját tagjének “Harmadik szem”-metaforaként való alkalmazása.
A harmadik szem Eerie-féle értelmezése egyesíti a “mindent látó szem” szabadkőműves szimbólumot a hinduizmusban és buddhizmusban a megvilágosodást és a bölcsességet jelképező harmadik szemmel, amely azonos a hatodik vagy “ajna” csakrával (a hétköznapokban “hatodik érzékként”, a parapszichológiában pedig ESP-ként (extrasensory perception) leírt képességgel). Eerie “harmadik szeme” ábrázolásában ugyan egyértelműen a “mindent látó szem”-et idézi, ám tartalmában inkább a “belső látás” képességére utal.
A “mindent látó szem” /a piramis csúcsa/ szabadkőműves szimbólumot használja többek között Eerie T az általa meghódított épületeken. A mindent látó szem arra sarkall, hogy jól nézz körül: merre vagyok és mit látsz belőlem. A mindent látó szem az új világrend védelmének kapitalista szimbóluma, ám ebben az újraértelmezésben éberségre int, az egyre amorálisabb világban a szabadság törékenységére hívja fel a figyelmet. Az ambivalens mindent látó szem a “Nagy Testvér”-re is visszautal: hogyan válik a totalitariánizmusban a védelmező funkcióból teljes kiszolgáltatottságot eredményező börtön. Dan Tague “Cash rules everything” című kiállításán origami-hajtással változtat dollár bankjegyeket új 21. századi üzenetekké. Paradox módszerével az amerikai álom képeit a kapitalista társadalom – amely képtelennek bizonyult a beleivódott előítéletektől megszabadulni, és ideáljainak, mint szabadság és egyenlőség megfelelni – negatív utóhatásaival társítja. A pop kultúrában a hip hop irányzat kapta fel a harmadik szem ötletét (ld. Heirogliphics együttes logója), lévén “magasabb erő” birtokában beszélnek a ritmus és szöveg új csatornáján a világ politikai és társadalmi rendjének újrarendezéséről.
Önmaga “király”-ként (sematikus, tükrözött E-betűszerű 3 ágú korona monogramján, az E-n), az “aranyfiú”-ként, vagy éppen “E a világ tetején”-típusú megjelenítése a nyugati messiás-hagyomány és a rock-and-roll kultúra “élő legenda”-referenciáinak vagy akár a felvilágosodás ideológiájának feltárásaként is tekinthetők: hogyan lesz a kapitalizmusban ikonból méreg – hogyan láncolnak a civilizáció (haladás, hozzáértés stb.) ideájához az annak csúcspontjaként eladott termékek és hogyan vezet mindez a mentális hiányérzet menthetetlenül a csodák újraélesztéséhez és a elhasznált dolgok új formába öntéséhez.
mindkét írást erről az oldalról szereztem be:chinesecharacters.hu/eerie_t.html
Utolsó kommentek